Skip to main content

Het vliegseizoen 2023 kenmerkt zich door matig of niet vliegbaar weer, met hier en daar een positieve uitschieter. Dat gold ook voor 14 oktober 2023, een uitwijkdatum voor een clubvlucht die in juli al gepland stond. Het werd een rondje Duitsland, maar dan anders. Goed voor het ontwikkelen van je skills om te kunnen improviseren. En het leverde de nodige fraaie foto’s op, die we hier niet allemaal plaatsen. Robert van den Nieuwendijk tekende voor het verslag.

 

In juli was een maxi-clubvlucht gepland naar Norderney en Texel, die vanwege de sterke zijwind op Norderney niet doorging. Deze vlucht ging in de herkansing op 14 oktober. Helaas was er die dag weer een sterke wind in het noorden. Daarom raadde Ed de Bruijn ons aan niet naar Texel te komen. We hebben er nog over nagedacht om heen en weer naar Norderney te vliegen. Op Norderney stond de harde wind recht op de baan. Maar niet iedereen voelde zich daar comfortabel bij.

De volgende vliegtuigen gingen mee met de clubvlucht:

  • PH-AVB met Frederik en Johan
  • PH-VTA met Jan en Rob
  • PH VTB met Ingo en Robert
  • D-EGBS met Theo en Stije

Zaterdagochtend op Teuge hebben we met zijn allen besloten naar het zuiden te vliegen, omdat de wind daar minder sterk was. Rob wist nog een leuk veld, Grefrath-Niershorst (EDLF). Het veld ligt vlak over de grens bij Venlo en heeft een grasbaan van 675 x 40 m. De baan heeft een verharde ondergrond. Dus ook als het veel geregend heeft, kan de baan gebruikt worden.

Nadat de vliegplannen ingediend en de kisten getankt waren, zijn we vertrokken. Sommigen hebben aan Niederrhein toestemming gevraagd om door de CTR te vliegen. De VTB vloog om de CTR heen maar wel door de TMZ en moest de Niederrhein TMZ procedure volgen: squawk 6101 en uitluisteren op 119.110.

Grefrath-Niershorst heeft een circuit op 1000 ft MSL, ten zuiden van het veld. Dus we moesten om het veld heen vliegen om het circuit in te gaan voor een left-hand downwind voor baan 25. Na de
landing moet je taxiën tot het einde van de baan en daar de taxibaan op gaan. De vliegers op de VTB, die als eerste landden, wisten dit niet en gingen halverwege de baan af en door het gras. Volgens de havenmeester zitten daar een paar kuilen in. Daarna werden alle andere kisten via de radio gewaarschuwd om dat niet te doen en pas op het einde van de baan af te gaan.

Grefrath-Niershorst Tower

De lunch werd genuttigd in het flugplatzrestaurant Niershorst. Het heeft een Kroatische, Duitse en Europese keuken en diverse schnitzels en currywursten werden gegeten.

Lunch in flugplatzrestaurant Niershorst

Na de lunch vertrokken we naar Dinslaken/Schwarze Heide voor een vlucht van ongeveer twintig minuten langs het Ruhrgebied net ten noorden van de Dusseldorf TMA. De landing op baan 26 ging probleemloos, alleen de parkeerinstructies waren een beetje vreemd. De VTB kreeg de opdracht te parkeren met de voorkant richting de neus van een andere kist. Dat betekende voor het vertrek de kist eerst een stuk terugduwen voordat met taxiën kon worden begonnen.

PH-VTA en PH-VTB geparkeerd op Dinslaken/Schwarze Heide

Na de betaling van de landing is de groep gesplitst. I.v.m. wat buien in het midden van Nederland is de VTB terug gegaan naar Teuge. De anderen zijn verder gevlogen naar Borkenberge en daarna naar Stadtlohn. Op Stadtlohn moest behoorlijk lang gewacht worden tot een aantal buien verdwenen waren, zodat de AVB en VTA pas na 18:00 uur weer terug waren op Teuge. Toen waren de vliegers van de VTB al weer thuis.

Robert van den Nieuwendijk.

Hierna nog enkele plaatjes tijdens de vlucht:

Regenboog vanuit de lucht op route tussen Dinslaken/Schwarze Heide en Teuge

 

Vergezichten onderweg

 

Clubaircraft in sight